Rabu, 11 Februari 2015

HUBUNGAN DOA DENGAN QADA’ DAN QADAR

PENGERTIAN DOA
* Secara bahasa, doa mempunyai pengertian meminta dan mendakwa
* Adapun menurut istilah, berdoa mempunyai maksud: memohon atau meminta sesuatu yang baik daripada Allah Subhanahu Wa Taala yang maha pemurah dengan menggunakan bahasa yang diperbolehkan dan adab yang sesuai dan baik serta menepati dengan ketentuan syarak
PERANAN DOA DALAM KEHIDUPAN HARIAN
* Peranan doa amat luas dan penting dalam menentukan kehidupan seseorang. Baik kehidupan di dunia mahupun kehidupan di akhirat.
* Dengan merendah diri dan berdoa, seseorang itu akan dapat mengagungkan kekuasaan Allah dan menyedari kelemahan diri sendiri dan seterusnya meletakkan satu harapan kepada Allah dalam mencapai cita-cita.
ADAB-ADAB BERDOA
* Pada waktu yang baik dan mulia (waktu afdhal) seperti hari arafah, bulan Ramadan, hari jumaat, sepertiga yang akhir dari malam dan pada waktu sahur.
* Dalam keadaan mulia seperti ketika bersujud dalam sembahyang, ketika berhadapan dengan musuh dalam pertempuran, ketika hujan turun, ketika sebelum menunaikan sembahyang dan sesudahnya, ketika jiwa sedang tenang dan bersih dari segala gangguan syaitan dan ketika menghadap kaabah.
* Dengan menghadap kiblat
* Merendahkan suara iaitu antara terdengar dengan tiada oleh orang di sisi kita.
* Jangan bersajak yakni tanpa menggunakan kata bersajak dalam apa-apa bentuk doa. Tetapi cukup dengan kata biasa yang sederhana, sopan dan tepat mengenai sesuatu yang dihajat dengan doa itu. Tidak perlu dilagukan dengan irama tertentu, sebagaimana yang pernah dilakukan oleh penggubah doa dalam bahasa Arab. Lebih baik jika kita memilih lafaz doa yang diterima dari Rasulullah S.A.W yang kandungannya sesuai dengan apa yang kita doakan.
* Khusyu’ dan tawadu’ dengan merasakan kebesaran dan kehebatan Allah dalam jiwa kita.
* Mengukuhkan kepercayaan bahawa doa itu akan diperkenankan Allah dan tidak berasa gelisah jika doa itu tidak diperkenankannya.
* Mengulang-ulang doa itu dua tiga kali. Yakni doa tentang sesuatu yang sangat kita utamakan memohonnya kepada Allah, akan lebih baik jika dibaca berulang-ulang hingga dua tiga kali.
* Menyebut ( memuji ) Allah pada permulaannya.
* Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan diri dengan bersungguh-sungguh kepada Allah
WAKTU MUSTAJAB BERDOA
* Pada waktu malam kerana pada waktu malam itu adalah waktu yang paling baik untuk beribadah kerana sunyi. Waktu yang paling baik untuk berdoa pada waktu malam hari ialah tengah malam ( iaitu apabila sudah lebih separuh malam), pada waktu bahagian kedua daripada sepertiga malam, pada waktu sepertiga daripada sepertiga malam dan pada waktu sahur.
* Pada waktu pagi yakni ketika matahari sedang naik atau pada waktu dhuha.
* Pada waktu petang selepas mengerjakan solat fardhu asar.
* Pada hari Jumaat merupakan hari yang paling baik antara hari-hari dalam seminggu, iaitu hari di mana Allah S.W.T dengan mudah memakbulkan doa.
* Pada malam nisfu sya’ban iaitu pada malam 15 haribulan sya’ban di mana pada malam tersebut Allah S.W.T menukar buku catatan amalan setiap hari dari buku yang lama kepada buku yang baru.
* Pada bulan Ramadan kerana di bulan Ramadan dipenuhi dengan keberkatan serta rahmat dan kemuliaan bermula awal Ramadan hinggalah ke akhirnya.
* Pada malam dua hari raya iaitu hari raya puasa dan hari raya haji
* Pada bulan Rejab iaitu malam pertama bulan Rejab di mana malam tersebut sangat mustajab berdoa.
* Ketika mengerjakan solat dan selepasnya, dalam mengerjakan solat terdapat banyak lafaz
* Doa selepas membaca Al-Quran terutama selepas khatam Al-Quran.
* Pada majlis zikir dan tahlil kerana pada waktu itu penuh dengan rahmat daripada Allah.
SEBAB DOA TIDAK DIMAKBULKAN
* Kamu telah mengetahui Allah tetapi belum tunaikan hak-haknya.
* Kamu telah membaca Al-Quran tetapi tidak melaksanakan tuntutannya.
* Kamu telah mengetahui syaitan sebagai musuh tetapi masih mentaatinya dan menyetujui seruannya.
* Kamu menyatakan kamu umat Muhammad S.A.W tetapi tidak mengerjakan sunnahnya.
* Kamu mengatakan dirimu akan masuk syurga tetapi tidak mengerjakan apa-apa amalan yang akan membawamu ke syurga.
* Kamu mengatakan dirimu selamat dari neraka tetapi ternyata kamu memasukkan dirimu kepadanya.
* Kamu mengatakan mati adalah benar tetapi tidak bersiap-siap menghadapi mati.
* Kamu sibuk meneliti aib teman-temanmu tetapi tidak pernah melihat aibmu sendiri.
* Kamu telah makan dan merasakan nikmat Tuhanmu tetapi tidak mahu bersyukur kepadanya.

* Kamu telah menguburkan mayat rakan-rakanmu tetapi tidak mengambil pengajaran dari mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan